Media Presentations Training Centre
language

Ervaringen

Media Training Maastricht University verzorgd door Media Presentations Training Center

Tsjalling Swierstra, Professor of Philosophy, Head of the Department of Philosophy, Faculty of Arts and Social Sciences

“Een leerzame en soms confronterende training, waarbij de docent maatwerk levert door goed in te spelen op de specifieke behoeften van de cursist.”
(Deze mediatraining is mogelijk gemaakt door het Academic Leadership Programme en de Young Researchers Academy van de UM)

Marie-Louise Knols, Process Manager of Concern Information Systems, Universiteitsbibliotheek

“De media training was een zeer leerzame ervaring, waarbij docent Marcel zorgde voor een ontspannen, veilige setting en op een aangename manier feedback gaf. Ik heb met name geleerd hoe belangrijk het is om vooraf, bij elke vorm van communicatie je boodschap goed te formuleren en die toe te snijden op je publiek. Zo kun je je boodschap optimaal en met de juiste toon overbrengen.”
(Deze mediatraining is mogelijk gemaakt door het Academic Leadership Programme en de Young Researchers Academy van de UM)

Guido Vanderbroeck, Marketing Communications Officer, School of Business and Economics

“De mediatraining is absoluut een toegevoegde waarde om jouw boodschap effectiever over te brengen in de media. Daarnaast is de opgedane kennis ook relevant om toe te passen in dagelijkse communicatie. Het biedt hele concrete do’s & don’ts en de combinatie van real-life voorbeelden met praktische oefeningen maakt het heel interactief. Voor mij was het een waardevolle training en ik kan het iedereen aanraden. Marcel bedankt voor deze inspirerende sessie!”
(Deze mediatraining is mogelijk gemaakt door het Academic Leadership Programme en de Young Researchers Academy van de UM)

Kars Mennens, PhD Student en onderzoeker bij de Service Science Factory van Universiteit Maastricht

“De mediatraining was een eye-opener in de ruimste zin van het woord. Door in een relaxte setting uitgedaagd te worden, door een enthousiaste trainer, je boodschap over te brengen voor een camera besef je je hoe lastig dit eigenlijk kan zijn en hoe waardevol een goede voorbereiding is. Dit besef wordt versterkt door diverse voorbeelden uit de praktijk. Al met al een hele leerzame, maar zeker ook leuke training. Een aanrader voor iedereen!”
(Deze mediatraining is mogelijk gemaakt door het Academic Leadership Programme van de UM)

Kiran Patel, Professor European and Global History en hoofd Department of History, Faculty of Arts and Social Sciences

“Deze mediatraining was ontzettend nuttig. De focus lag op de zaken die er echt toe doen, zoals het oefenen voor de camera, en je kreeg daarbij zeer behulpzame feedback. Een halve dag goed besteed!”
(Deze mediatraining is mogelijk gemaakt door het Academic Leadership Programme van de UM)

André Jeursen, Director Internship Office, School of Business and Economics

“Bedankt voor de training! Deze was niet alleen van grote waarde voor het omgaan met de media, maar ook voor algemene (sales)communicatievaardigheden. Ik heb veel geleerd, ook van Kirans feedback. Daarbij waren er maar twee deelnemers, wat ideaal is voor dit soort trainingen.”
(Deze mediatraining is mogelijk gemaakt door het Academic Leadership Programme van de UM)

Emilie Sitzia, Associate Professor Literature & Art, Faculty of Arts and Social Sciences

“Als docenten denken we te weten hoe we efficiënt moeten communiceren, maar de mediatraining heeft me laten zien hoe verschillend deze vorm van communicatie eigenlijk is. De training bereidt je voor op de gevaren en valkuilen van communicatie in de media en hoe je deze het hoofd biedt. Daarbij ga je anders denken over je relatie met de media en leer je de basisbeginselen van deze vorm van communicatie. De praktische training (in een opnamestudio) was een eye-opener.”
(Deze mediatraining is mogelijk gemaakt door het Academic Leadership Programme van de UM)

Birgitte Hendrickx, Hoofd UM SPORT

“Binnen enkele uren leer je in deze mediatraining de “do’s and don’ts” vanuit theorie naar een praktische toepassing. Zeer leerzame en relevante informatie om voorafgaande en tijdens een interview te kunnen toepassen.”
(Deze mediatraining is mogelijk gemaakt door het Academic Leadership Programme van de UM)

Gonny Willems, hoofd Department Knowledge Engineering van Faculty of Humanities and Sciences

“Per toeval had ik mijn eerste media optreden een uur voor de media training, ironisch. Deze combinatie maakte het voor mij een zeer leerzame ervaring. In de training met Marcel leerde ik meer over het belang van een goede voorbereiding. Ik vond het vooral een eye opener dat hoe je je boodschap voorbereidt essentieel is. Ook je verhaal met veel enthousiasme brengen, en niet te serieus of timide te zijn, was een goede oefening. De voorbeelden en opdrachten die de training inbracht waren zeer nuttig. Je merkt dat Marcel een professional is met journalistieke en coachende ervaring. Ook is hij erg flexibel. Zo kon ik last minute nog terecht en was hij erg vriendelijk. Zo kreeg ik zelfs nog feedback van hem op het interview dat ik eerder die dag gedaan had en dat ’s avonds op tv werd uitgezonden. Al met al een zeer positieve ervaring.”
(Deze mediatraining is mogelijk gemaakt door het Academic Leadership Programme van de UM)

Fransje Muijsken, Communications Officer bij Faculty of Arts and Social Sciences UM

“De Media Training was erg nuttig! Ook al hoef ik zelf niet veel voor de camera te komen heb ik veel tips gekregen om anderen hierbij te adviseren. En de verworven kennis kan ook goed in andere gebieden toe worden gepast. Je krijgt handige tools mee en gaat net wat beter en op een andere manier over je boodschap nadenken.”
(Deze mediatraining is mogelijk gemaakt door het Academic Leadership Programme van de UM)

Otto Bekers, bijzonder hoogleraar Klinische Chemie UM en Hoofd Centraal Diagnostisch Laboratorium Maastricht UMC+

“Ik heb veel van de training geleerd, want wat je je niet realiseert: je zegt of doet voor je het weet in de media iets verkeerd. Kortom een dagdeel zeer nuttig besteed! Je ziet dat zaken die je maar al te goed weet, lastig eenvoudig voor de camera te verwoorden zijn. De handvatten die je in een ontspannen sfeer krijgt aangereikt zijn waardevol dus erg fijn. Marcel, dank je wel.”
(Deze mediatraining is mogelijk gemaakt door het Academic Leadership Programme van de UM)

Annemarie Koster, Associate Professor Social Medicine, bestuurslid van de Maastricht Studie

“De mediatraining heeft me geholpen te begrijpen hoe je je het beste voor een mediaoptreden kan voorbereiden en je bewust kan zijn van de lastige aspecten hiervan. Het was een uitgelezen kans voor mij om voor een interview te oefenen en te leren hoe ik mijn boodschap op een effectieve manier over kan dragen. Kortom: een zeer nuttige training die ik al mijn collega’s kan aanraden!”
(Deze mediatraining is mogelijk gemaakt door de Young Researchers Academy van de UM)

Thomas Post, Assistant Professor in Finance, School of Business and Economics

“Deze training was precies wat ik zocht! Ik heb niet alleen geleerd wat te doen in interviews, talkshows en dergelijke in het algemeen, maar ook om zorgvuldig na te denken over mijn belangrijkste boodschap en focus. Wat wil ik écht zeggen in die ene minuut waarin ik de aandacht van het publiek heb (en hoe houd ik die aandacht vast wanneer ik meer dan een minuut heb). Geweldig!”
(Deze mediatraining is mogelijk gemaakt door de Young Researchers Academy van de UM)

Matty Weijenberg, hoogleraar Epidemiologie, GROW School for Oncology and Developmental Biology

“Ik had de cursus al lang op mijn lijstje staan en heb hem gevolgd net na een aantal onhandige ervaringen. Ik heb veel van de cursus geleerd. Het oefenen aan de hand van de praktijk is bijzonder waardevol. Alle wetenschappelijk medewerkers zouden de cursus moeten volgen, zodat je weet hoe je je het beste kunt voorbereiden en de regie in eigen hand kunt nemen.”
(Deze mediatraining is mogelijk gemaakt door het Academic Leadership Programme van de UM)

Ron Jacobs, projectmanager MBA Programme, School of Business and Economics

“Tv-optredens, interviews, pitches… De mediawereld is een volwaardige sport met specifieke regels en richtlijnen die je moet kennen en beheersen om je boodschap over te brengen en uiteindelijk als winnaar uit de strijd te komen. En zoals voor elke sport geldt: oefening baart kunst. Ik heb mede door de praktische insteek en de directe feedback en reflectie waardevolle handvatten meegenomen uit deze training die de basis leggen voor een goed mediaoptreden. Dankjewel daarvoor, Marcel!”

Dominik Mahr, universitair docent, capgroep Marketing & Supply Chain Management, School of Business and Economics

“De training biedt zeer waardevolle oefeningen voor het overbrengen van je boodschap in diverse mediakanalen en voor verschillende doelgroepen. De hoeksteen hiervan is de gedeelde evaluatie met Marcel Schrijnemaekers van je prestatie en het direct opnieuw proberen om de feedback te verwerken en jezelf te verbeteren. Ik raad de training ten zeerste aan.”

Jenny Slatman, associate professor, Department of Health, Ethics & Society, FHML

“Het belangrijkste dat ik van deze training heb geleerd is dat je bij een media interview zelf steeds de regie moet houden; dat je je eigen boodschap goed moet voorbereiden en ervoor moet zorgen dat je deze voor het voetlicht brengt. Je moet je dus eigenlijk niet laten leiden door de vragen van de interviewer.”

Gommert van Koeveringe, uroloog, Afdeling Urologie MUMC+

“Hartelijk dank voor het materiaal en voor de uitstekende training! Ik heb het zeer gewaardeerd en voel me beter beslagen ten ijs nu. Een eye opener overstijgend, meer een mindsetter.”

Lisa van Brüggen, associate professor Marketing and Supply Chain Management, School of Business & Economics

“De grootste waarde van de mediatraining lag voor mij in de hulp bij het bepalen van mijn kernboodschap en hoe ik deze effectief over kan brengen. Het was heel fijn dat we niet alleen maar technische tips kregen maar met name ook zelf aan de slag zijn gegaan. Het oefenen van interviews helpt enorm om zekerder in de omgang met media te worden en het heeft me echt een spiegel voorgehouden over hoe ik overkom. Ik ga in de toekomst zeker nog van deze inzichten profiteren.”

Paul Smeets, assistant professor in Finance, School of Business & Economics

“Een echte tv-studio, dat gevoel had ik toen ik de cursus ruimte binnenliep. Hierin ging ik vervolgens aan de slag met het geven van interviews en het formuleren van heldere boodschappen. Marcel Schrijnemaekers en zijn collega’s zijn deskundig en erg prettig om mee te werken. Ik weet zeker dat ik mijn voordeel ga doen met deze cursus bij mijn opkomende media optredens. Aanrader dus.”

Marc Schroeder, promovendus, School of Business & Economics

“De mediatraining heeft me op een directe en leerzame manier duidelijk gemaakt hoe mensen overkomen in de media. Met name het belang van een duidelijke voorbereiding en boodschap is naar voren gekomen tijdens de oefeningen. Deze bewustwording is tevens van belang in andere situaties waarin helder communiceren een rol speelt. Aangezien ik niet iedere dag voor een camera sta, is iedere ervaring van toegevoegde waarde. De bijbehorende tips zullen dan ook nog zeker in de toekomst worden toegepast.”

Philip Vergauwen, professor en decaan, School of Business & Economics

“De mediatraining verzorgd door het Media Presentations Training Centre helpt je om bewuster om te gaan met media. Niet zozeer de technische training, dan wel het aanscherpen van je denken over hoe een boodschap overkomt, welke impact die heeft of kan hebben, hoe je verkeerd begrepen kan worden of hoe iemand die er “anders inzit” met je boodschap aan het spelen kan gaan, was voor mij “mind blowing”. De interactieve – soms spelachtige – setting waarbij je medetrainées feedback geven en je zelf ook feedback moet geven was een geweldige ervaring.”

Esther Heuts, chirurg, Afdeling Chirurgie MUMC+

“Ik vond de mediatraining heel leerzaam. Het was professioneel en zorgvuldig opgezet met duidelijke lijn en doelstelling. De training gaf een goed inzicht in de rol van de media en inzicht in eigen presentatie. De valkuilen kwamen aan bod, maar vooral de mogelijkheden van media-optredens hebben mijn beeld veranderd. De begeleiding van beide professionals en het team eromheen was hierbij essentieel.”

Meredith Bradt, hoofd Marketing & Communicatie, School of Business & Economics

“Door deel te nemen aan de mediatraining, heb ik een veel beter inzicht in een aantal gebieden die relevant zijn voor mijn baan. Het was heel interessant en nuttig om uit eerste hand te horen hoe journalisten ‘nieuws’ zien en hoe ze hun eigen vak benaderen. De oefeningen waarbij we korte, duidelijke boodschappen voor de camera moesten uitdragen waren uitdagend en ook best spannend, aangezien we uit onze comfortzone werden gehaald. Maar ik weet dat deze training mij in soortgelijke, echte situaties in de toekomst zal helpen. De trainers waren zeer deskundig en de kleine groep was ideaal. Ik zou deze training daarom willen aanraden aan iedereen die bij hun werk te maken heeft met de media, evenals algemene communicatieprofessionals; je leert de waarde en het belang van het communiceren wat jij belangrijk vindt.”

Ronit Sverdlov, associate professor, Department of Molecular Genetics MUMC+

“De training overtrof al mijn verwachtingen. Door de training een tweede keer te volgen, was het gemakkelijker om de kennis toe te passen. Ik voel me nu zelfverzekerder en beter voorbereid. De vaardigheden die ik heb geleerd, zijn niet alleen handig met betrekking tot media of wetenschap, maar zelfs in het dagelijks leven.”

Nicole Bouvy, chirurg, Afdeling Chirurgie MUMC+

“De concurrentie in de zorg wordt steeds groter. Het is dan ook zeer belangrijk dat iedere specialist of onderzoeker binnen het MUMC+ zijn boodschap krachtig kan uitdragen. Door deze cursus word je geforceerd om deze boodschap bondig en in duidelijke taal uit te dragen. Met behulp van video-opnames krijg je perfecte reflectie van je performance. Dit kan altijd beter! Een aanrader voor iedereen.”

Nadine Reijnders, project developer, Scannexus bv

“Ik heb de mediatraining als zeer positief ervaren. Persoonlijke aanpak, toegespits op eigen vragen en wensen. Marcel en crew stellen je echt op je gemak en herkennen meteen dé punten om mee aan de slag te gaan. Echt een training waar je meteen resultaat mee boekt!”

Georgi Verbeeck, professor, Faculty of Arts and Social Sciences

“Geen goede media zonder deskundigen. Geen goede deskundigen zonder mediatraining.”

Elsemieke Hoet en Maron van der Krieken, voorzitter en vice-voorzitter Werkgroep Inkom 2014

“Wij hebben met deze cursus op een interessante en leuke manier de belangrijkste aspecten in omgang met de media geleerd! Een eerste reactie en indruk maak je maar één keer. Zeer bruikbaar voor de functie waar wij nu in zitten maar ook voor iedere andere baan die ik nog krijg in de toekomst.”

Assistant professor, Universiteit Maastricht

“Het is belangrijk om de kennis die je vergaart als onderzoeker te delen met een breed publiek, zodat de praktijk er waar mogelijk van kan leren. Deze training leert je hoe je dit op een effectieve manier kunt doen zonder de wetenschappelijke nuance te hoeven verliezen.”

Professor, Universiteit Maastricht

“De training levert bruikbare tips voor het presenteren van je eigen onderzoek voor een breed publiek. Zeer leerzaam vanwege de praktische oefeningen, de feedback en de directe toepassing op je eigen onderzoek!”

Associate professor, Universiteit Maastricht

“Nogmaals hartelijk bedankt voor de inzichtelijke en goed georganiseerde mediatraining van vandaag. Ik heb veel geleerd en zie nu veel meer manieren waarop een interview beter kan.”

Publicatie

Zie naast deze testimonials ook het verslag over een verzorgde mediatraining in de universiteitskrant Observant

<<<Media Presentations Training Centre – It pays to be prepared!>>>